Geschutkamers Velserspoorbrug(Kazemat Velserspoorbrug, Kazemat Spoorbrug Velsen, Spoorwegbrug bij Velsen) |
Midden in het Noordzeekanaal nabij Velsen, in de beveiligingspijlers van de spoorbrug Velserbrug van de spoorweg Haarlem - Uitgeest. |
|
Doel: |
Beveiliging van de Velserbrug en voorkomen van doorvaart door de brug. Mogelijk ook het dichten van het gat tussen de schootsvelden van het Fort bij IJmuiden en het Fort bij Velsen waarmee onverstoorde oversteek van vijandige troepen kon worden voorkomen. |
Bezetting: |
9 (twee sergeants, zes kanonniers en officier) |
Bewapening: |
Zie omschrijving. |
Historie: |
Zie Historische kalender. |
Omschrijving: |
De spoorweg Haarlem - Uitgeest was aangelegd in 1867 en vanwege het graven van het Noordzeekanaal was vanaf 1870 een dam in gebruik en vanaf 1872 een brug. Vanaf 1902 werd gewerkt aan de grootste draaibare spoorbrug van Europa. Het draaibare deel was 128 meter lang, met een vrije doorgang van 55 meter, en rustte op een pijler met een diameter van 10 meter. De hoogte van de opbouw was 17 meter met een vrije doorvaarthoogte van 6 meter en een totaal gewicht van 1400 ton. De brug werd in 1903 beproefd en in 1905 in gebruik genomen. In de twee beveiligingspijlers (in het midden van het kanaal beschermden deze de openstaande draaibrug) was een gedekte ruimte met in ieder een 7 cm kanon. Tevens was er een tafel, bank, geweerrek, gereedschapskist, watervat en een voorraad van 650 projectielen. De kanonnen bestreken het gebied tussen Fort bij IJmuiden en Fort bij Velsen. De grootste draaibare spoorbrug van Europa werd vervangen door de eerste spoorwegtunnel van Nederland, de Velserspoortunnel. |
Omgeving: |
De Velserbrug is gesloopt na de aanleg van de Velser(spoor)tunnel. Ook het Noordzeekanaal en haar oevers zijn gewijzigd. |
Eigenaar: |
- |
Gebruiker: |
- |
Gebruik: |
- |
Monument status: |
Geen |
|
Fort Zuidwijkermeer | Sectorpark Zaandam | Fort bij Velsen |