Inundatiestation Spijkerboor |
|
Inlaatduikers Starnmeer- en Oostwoudpolder
Begroot of gebouwd in 1890.
Betreft twee inlaatduikers die water inlieten op de Starnmeerpolder en de Oostwouderpolder.
|
|
|
Inlaatduiker aan de Oostwoudpolder
Gelegen tussen de provinciale weg en het Fort bij Marken-Binnen, om water uit de Markervaart in te laten.
Restant vermoedelijk onder de weg aanwezig.
Locatie
|
|
|
Inlaatduiker aan de Starnmeerpolder
Gelegen ten oosten van Fort bij Marken-Binnen en de gelijknamige plaats, om water uit de Knollendammervaart in te laten. Nabij de Liniewal in de Starnmeerpolder.
De inlaat en achtereenvolgens het afvoerbed, het stortebed en de ontvangkom zijn nog te herkennen behalve dat de inlaat dichtgestort is en het afvoerbed en stortebed een paardenterrein zijn.
Locatie
|
|
|
|
Eilandspolder
Vormde door het doorsteken van de kaden één kom met de Kamerhop en Graftermeer.
Op 18 februari 1944 ging de Duitse bezetter akkoord met het niet inunderen van deze en aangrenzende polders mits er een noodwaterkering werd aangelegd, dat gebeurde vanaf de volgende dag.
Locatie
|
|
|
Inlaatsluis voor de Eilandspolder
Begroot of gebouwd in 1890.
De inlaatsluis is in 1963 gesloopt maar de inlaatkom en de ontvangstkom zijn nog aanwezig en herkenbaar.
Locatie
|
|
|
Schutsluis De Rijp
Houten schutsluis gebouwd in 1597 en vermoedelijk in 1625 vervangen door een bakstenen sluis. Voorzien van een sponning, aanvankelijk voor schotbalken maar later voor een tolklepraam (in 1931 mee geoefend). Financiele vergoeding door Ministerie van Oorlog beëindigd per 1 januari 1953.
Gerestaureerd in 2005-2006. Geen militaire aanpassing (meer) zichtbaar.
Locatie
|
|
|
Schutsluis West-Graftdijk
In het westelijke deel van het huidige West-Graftdijk. Er zijn geen zichtbare aanpassingen aanwezig.
In 1909 werd een tolklepraam beproefd en in 1911 een bouwkundige aanpassing gedaan en wederom beproefd.
Locatie
|
|
Graftermeerpolder
Vormde door het doorsteken van de kaden één kom met de Eilandspolder en Kamerhop.
Op 18 februari 1944 ging de Duitse bezetter akkoord met het niet inunderen van deze en aangrenzende polders mits er een noodwaterkering werd aangelegd, dat gebeurde vanaf de volgende dag.
Locatie
|
|
Oostwouderpolder
Locatie
|
|
|
Zie Inlaatduikers Starnmeer- en Oostwoudpolder. |
|
Polder de Beemster, middendeel
Locatie
|
|
|
Bruggen in de Beemster
Begroot of gebouwd in 1899.
De bruggen met damsluis waren onderdeel van de Inundatiekering Beemster.
Afgebeeld is de enige nog bestaande brug in de Rijperweg te Middenbeemster, gerestaureerd in 2000.
Locatie
|
|
Polder de Beemster, noordoostelijk deel
Locatie
|
|
Polder de Beemster, zuidwestelijk deel
Locatie
|
|
|
Duiker in de Volgerweg - Jispersloot
Waarschijnlijk aangelegd tussen 1914 en 1918 toen de noordzijde van de inundatie werd verlegd van de Rijperweg naar de Volgerweg. Geen archiefbewijs bekend tot het tot de Stelling van Amsterdam behoorde.
Locatie
|
|
|
Inlaatsluis in de Zuidelijke Beemsterringdijk en opvangkom van de Inlaatsluis
In 1890 (mogelijk ook nog in 1891) gebouwd met een raming in de aanbesteding van 76.300 gulden.
Gelegen aan de zuidelijke dijk van de Beemster polder.
Zowel de sluis als opvangkom zijn nog aanwezig. In 2005-2006 gerestaureerd.
Locatie
|
|
Polder Kamerhop
Vormde door het doorsteken van de kaden één kom met de Eilandspolder en Graftermeer.
Locatie
|
|
Sapmeerpolder
Op 18 februari 1944 ging de Duitse bezetter akkoord met het niet inunderen van deze en aangrenzende polders mits er een noodwaterkering werd aangelegd, dat gebeurde vanaf de volgende dag.
Locatie
|
|
Starnmeerpolder
Locatie
|
|
|
Duiker door de linie in de Starnmeerpolder
Onderdeel van de Liniewal in de Starnmeerpolder. Na 1989 geheel verdwenen.
Locatie
|
|
|
Zie Inlaatduikers Starnmeer- en Oostwoudpolder. |
|
|
|