Sluit [X]   
 

Kustbatterij bij Diemerdam in 1914: C. Post schrijft aan een vriend "ik heb het nogal...

Donateur worden?

© 1999-2024, René G.A. Ros
Laatst gewijzigd 9-12-2024

Overig militair erfgoed - Legermagazijnen

Opslagplaats Weesp

(Complex "de Croo en Brauns"; Volksmond: Marinecomplex)

Tevens:

Complex "De Magneet"

LuchtfotoLocaties:

In de zuidoosthoek van de kruising Merwedekanaal/Amsterdam-Rijnkanaal en de spoorweg Amsterdam-Amersfoort, aan de Bloemendalerweg 51 te Weesp.

Doel:

Opslag van vliegtuigonderdelen en kleding

Personeel:

Sergeant-majoor magazijnmeester, Sergeant magazijnmeester en 10 burgers (KLu 1952)

Historie

Zie Historische kalender.

Omschrijving:

De loodsen langs het Merwedekanaal/Amsterdam-Rijnkanaal zijn in 1922 gebouwd voor machinefabriek Du Croo en Brauns, bouwer van stoom- (tot 1952) en diesellocomotieven (tot 1963). De fabriek is tussen 1940-1945? als NV Constructiewerkplaats op de tweede locatie Amsterdam-Noord (Buiksloot) doorgegaan totdat ze in 1983 werd gesloten.

Tijdens de oorlog werden er volgens een verzetsgroep (Bureau Inlichtingen Londen) vliegtuigbommen opgeslagen of gefabriceerd. In 1944 zouden er magnetische mijnen zijn gemaakt.
Waarschijnlijk was dit een klein depot, een Munitionszwischenlager, van het Munitionsversorgungsbezirke Nord van de Luftwaffe.

Na de Tweede Wereldoorlog is het in gebruik geweest als 'Opslagplaats van het leger'. De Luchtstrijdkrachten gebruikten het als Centraal Magazijn 2, vanaf 1951 Depot Vliegtuigmaterieel Nr. 1 (DVM 1). Alle van oorsprong Engelse vliegtuigonderdelen werden hier, het barakkenkamp Roskam en de voormalige fabriek De Magneet en Fokker dependance (21 januari 1952 gesloten, gesloopt) opgeslagen. Ook in het Fort bij Nigtevecht had de luchtmacht aanvankelijk materieel opgeslagen maar, vermoedelijk vanaf begin 1953, munitie. Het personeel was gelegerd in het barakkenkamp Roskam.
Vermoedelijk dateert loods 6 uit deze periode, de overige gebouwen waren al in 1945 aanwezig. Tweede helft 1952 of kort daarna is het DVM 1 verhuisd naar Soestduinen.

Vanaf ongeveer 1952 heeft de Koninklijke Luchtmacht er kleding opgeslagen met vermoedelijk 2 militairen en 10 burgers als personeel.
Vervolgens de Marine, die de magazijnen op Marine-etablissement Kattenburg rond 1965 moest opgeven vanwege de aanleg van de IJ-tunnel. In de jaren 1970 is het gebruik overgegaan naar de Koninklijke Landmacht, ook voor kleding-opslag.

Het Complex "De Magneet" was een voormalige (brom)fietsfabriek en tijdens de Tweede Wereldoorlog een dependance van vliegtuigfabriek Fokker. Na 1945 werd het als magazijn door de gemeente Weesp gekocht om te slopen en woningen te bouwen. Het werd echter tot april 1957 verhuurd aan het Ministerie van Oorlog.
Begin 1953 werd het vliegtuigmaterieel overgebracht naar Soestduinen en lagen er mobilisatie- en oorlogsvoorraden (2.175 m2) voor Vliegbasis Schiphol totdat dit in 1956 naar Fort bij Hoofddorp werd overgebracht.
In lente 1953 is er nog even sprake dat de Staf Korps Luchtwachtdienst in het complex "De Magneet" zou worden gevestigd.

Omgeving:

De originele situatie rond het terrein is sterk gewijzigd door aanleg industrieterrein.

Eigenaar:

Rijks Vastgoed Ontwikkelings Bedrijf, erfpacht Vereniging Het Domijn

Gebruiker:

Diverse bedrijven

Gebruik:

Diversen

Monument status:

Geen

Loods 6

De straat met diverse magazijnen, met de blik op loods 6 met grote schuifdeuren.
(Foto: © René Ros, 2003)

Terrein

Een weg op het terrein zelf.
(Foto: © René Ros, 2003)

Kantoor

Loods 4

Woning

Loods 3

Het kantoorgebouw (boven) en een woning (onder).
(Foto's: © René Ros, 2003)
Loods 4 is de meest zuidelijke loods op het terrein (boven). De westzijde met deur van loods 3 (onder).
(Foto's: © René Ros, 2003)

Stelling van Amsterdam op Bluesky Stelling van Amsterdam op Facebook Stelling van Amsterdam op X / Twitter Doc.centrum Stelling van Amsterdam op LinkedIn
Stelling van Amsterdam op foto-site Instagram Stelling van Amsterdam op video netwerk YouTube

Deze website wordt verzorgd door particuliere experts en is geen website van een overheid.
Alle rechten voorbehouden, o.a. gebruik door commerciële partijen alleen met voorafgaande toestemming.
Stelling van Amsterdam. Een stadsmuur van water.
UNESCO Werelderfgoed sinds 1996
'Kennismaken met de Stelling van Amsterdam' is een gratis interactief e-book over de Stelling. (Advertentie)
 
 
 
FMTraining - Trainingen en cursussen voor gebruikers en ontwikkelaars van FileMaker (Advertentie)