Vliegkamp Schiphol(Vliegpark Schiphol, Vliegveld Schiphol, Luchthaven Schiphol, Fliegerhorst Salza, Fliegerhorst Schiphol, RAF Schiphol - Airstrip B 97, Vliegbasis Schiphol) |
Het vliegkamp lag in de Haarlemmermeer Polder nabij Fort aan het Schiphol. In de nabijheid was in 1936 het Zendstation in de Haarlemmermeer ingericht. |
|
Doel: |
Locatie om in geval van een aanval uit het oosten tijdens de lopende oorlog te kunnen terugtrekken, m.n. vanuit Soesterberg, naar binnen de Stelling. |
Personeel: |
240 - max. 320 (kazernement 1924) |
Historie: |
Zie Historische kalender. |
Omschrijving: |
Tot 1940In 1916 had de luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger grond gekocht ten westen en zuidwesten van het Fort aan het Schiphol. Daar werd het Vliegkamp Schiphol gevestigd dat oorspronkelijk een terrein van 200 bij 600 meter besloeg. In de loop der tijd heeft het zich als civiel vliegveld uitgebreid: eerst wat nu Schiphol-Oost wordt genoemd, langs de ringvaart en later dieper de polder in: Luchthaven Schiphol. Volgens een brief d.d. 21 augustus 1920 van het Hoofd van het Bureau Internering was op dat moment geïntereerd Duits oorlogsmaterieel opgeslagen: 8 vliegtuigen. In 1936 waarschuwde het Centraal Inundatie en Technisch Bureau van de Genie dat door vernieling van de ringdijk en overstroming het vliegkamp onbruikbaar zou worden. Om dat te voorkomen waren er plannen voor een bomvrij gemaal bij de Schutsluis bij Aalsmeer. In 1940 bestond het vliegkamp uit:
Na het 'novemberalarm' in 1939, vanwege een mogelijke inval van Nederland, moesten de vliegtuigen verspreid buiten het vliegkamp opgesteld worden. Op 10 mei 1940 werd slechts één vliegtuig bij het eerste Duitse bombardement vernield. De KLM verloor die dag achttien vliegtuigen. Er werden vervolgens vijf Fokkers D.XXI vliegtuigen van Schiphol overgevlogen naar Hulpvliegveld Buiksloot vanwaar ze werden ingezet. Vliegtuigen van de BomVA hebben diverse oorlogsvluchten vanaf Schiphol gemaakt. 1940-1945Tijdens de oorlog was de Jagdfliegerführer (JaFü) Holland-Ruhrgebiet op het 'Fliegerhorst' gevestigd (1-2-1942/dec. 1943). Resorteerde onder 'Flughafenbereich Amsterdam' (2/III). O.a. het Barackenlager Bovenkerk werd gebruikt voor legering. Na 1945Het vliegveld was in de Koude Oorlog een zogenoemde 'redeployment base' waarvoor het Munitiedepot Schiphol werd gebouwd. Mobilisatie- en oorlogsvoorraden lagen opgeslagen in magazijnen te Weesp en later in het Fort bij Hoofddorp. Zie Fliegerhorst Schiphol, Luchtvaart en Nederlandse Luchtmacht Mei 1940. |
Omgeving: |
De originele situatie rond het vliegkamp is verloren gegaan. Het nabijgelegen fort is gesloopt en van het terrein is niets meer terug te vinden. Ook van het oorspronkelijke militaire vliegkamp en zijn barakken is niets behouden. Het vliegkamp heeft gelegen op de plaats waar Schiphol-Oost ligt. |
Eigenaar: |
|
Gebruiker: |
Divers |
Gebruik: |
Luchthaven |
Monument status: |
Geen |
|
Kruitmagazijn van de Marine "Kadoelen" | Luchtafweer Ouderkerk |