Inundatiestation Spaarndam |
|
Boezemgemaal Spaarndam
Belangrijk uitwateringsgemaal van Rijnland, met kanaal en sluis, ookwel 'gemaal van de Rijnlandsboezem'. Gelegen nabij de Positie bij Spaarndam.
Opgeleverd in 1846. Genoemd in ontwerpbegroting vestingstelsel 1922.
Het complex werd om militaire redenen met een lang (boven)boezemkanaal aan de westzijde van Spaarndam aangelegd. Het opgemalen water zou via de Damsluis en Toevoerkanaal bij het Boezemkanaal van het stoomgemaal te Spaarndam door de gracht van het Fort bezuiden Spaarndam gevoerd kunnen worden voor de inundaties ten westen van Spaarndam.
Locatie
|
|
|
Boezemkanaal Spaarndam
Kanaal van 500 meter lengte.
Locatie
|
|
|
Boezemsluis Spaarndam
Uitwateringssluis in de Spaarndammerdijk.
Locatie
|
|
Gruiterspolder
De naam Gruiterspolder is tegenwoordig niet meer in gebruik. Vermoedelijk is de polder opgegaan in de Voorstelling bij Spaarndam. |
|
|
Inundatieduiker in de Gruiterspolder
IJzeren duiker met bakstenen frontmuur uit circa 1890 om inundatiewater ten westen van de Liniewal bewesten Spaarndam op te houden.
Locatie
|
|
Meerweiden, zuidelijk deel
Locatie
|
|
Hekslootpolder
Locatie
|
|
|
Damsluis aan de Heksloot nabij het Spaarne
Bakstenen damsluis met brug in de Spaarndamse Weg over de Heksloot. Vermoedelijk in 1918-1919 aangelegd en later verlaagd.
Locatie
|
|
Noord Spaarndammerpolder
Locatie
|
|
|
Overlaat
Een in oorlogstijd te maken "afsluitbare beschoeide overlaat" in de zuidoostelijke polderhoek (1903).
Locatie
|
|
Oude Spaarndammerpolder
Ten tijde van de inundaties door de Duitse bezetter zouden de volkstuinen aan de Vergierdeweg droog blijven.
Locatie
|
|
|
Damsluis in het kanaal naar de Kleine Sluis nabij het Spaarne
Damsluis om het kanaal naar de Kleine Sluis af te sluiten om te voorkomen dat water, aangevoerd via de Damsluis en Toevoerkanaal bij het Boezemkanaal van het stoomgemaal te Spaarndam zou afvloeien.
Locatie
|
|
|
Damsluis en Toevoerkanaal bij het Boezemkanaal van het stoomgemaal te Spaarndam
Toevoerkanaal, met een bakstenen damsluis, tussen het boezemkanaal en de gracht van het Fort bezuiden Spaarndam. Diende om in oorlogstijd door het boezemgemaal opgemalen water via toevoerkanaal, gracht en kanaal naar de Kleine Sluis naar de Oude Spaarndammerpolder te voeren. De damsluis is in 2024 gerestaureerd.
Locatie
|
|
|
Inlaatduiker aan de Oude Spaarndammerpolder
Bakstenen inlaatduiker met inlaatkom met als doel "vanuit het Kanaal naar de Kleine Sluis [tevens gracht van het Fort bezuiden Spaarndam] een onderwaterzetting te stellen benoorden het Spaarne en bezuiden de Slaperdijk tussen Spaarndam en Santpoort". Gebouwd in 1889-1890.
Vermoedelijk was in 1885 een syphonduiker aangelegd van het Boezemkanaal onder de wal naar een put
of dezelfde locatie.
Locatie
|
|
|
Inundatiekanaal door de Voorstelling bij Spaarndam
Inundatiekanaal om water vanuit kanaal naar de Kleine Sluis (tevens gracht van het Fort bezuiden Spaarndam), door de Voorstelling naar de voorliggende polder te voeren. Voorzien van een inlaatduiker in de frontwal en een dam met duiker. De brug van de Nieuwe Rijweg over het kanaal is vervangen door een dam.
Tevens een afsluitbare duiker onder het kanaal door om het waterpeil in de Voorstelling aan weerszijden op hetzelfde peil te kunnen houden. Duikerbuizen door de frontwal zouden de afwatering van de Voorstelling verzorgen. In oorlogstijd werden deze dichtgezet en waren pompen voorzien, waarvoor betonnen schachten werden aangelegd.
Locatie
|
|
Polder de Verdolven Landen
Locatie
|
|
Schoter Vlieland en Veenpolder
Locatie
|
|
Velserbroekpolder
Inundatie via Laaglandersluis, Hadersluis en de Oostlaandersluis. In de zomer was er een locomobiel (verplaatsbare stoommachine) voor het inmalen. (1903)
Locatie
|
|
|
Laaglaandersluis
Komt niet voor in stukken van de Vestingbegroting maar wordt als inlaatpunt aangegeven op een militaire kaart van ca. 1920.
De sluis is gesloopt.
Locatie
|
|
|
Hadersluis
Komt niet voor in stukken van de Vestingbegroting maar wordt als inlaatpunt aangegeven op een militaire kaart van ca. 1920 en genoemd in de Studie 'Amsterdamsche Stelling' 1903.
Nog aanwezig als vervallen restant.
Locatie
|
|
|
Oostlaandersluis
Komt niet voor in stukken van de Vestingbegroting maar wordt als inlaatpunt aangegeven op een militaire kaart van ca. 1920 en genoemd in de Studie 'Amsterdamsche Stelling' 1903.
Locatie
|
|
|
Inlaatsluis in de Velserbroekpolder
Waarschijnlijk gebouwd in 1914. Mogelijk ter vervanging van de nabijgelegen oudere Oostlaandersluis.
Gelegen nabij het gemaal van de polder aan het Zijkanaal B. Een zeldzaam complex gemaal door de niveauverschillen in de polder en de inundatie-mogelijkheden. Het gemaal is rondom voorzien van diverse betonnen damsluizen.
Locatie
|
|
|
Drie inlaatduikers bij het rechtervleugelwerk te Spaarndam
Drie stenen inlaatduikers om de gracht van het Fort benoorden Spaarndam te scheiden van het overige polderwater, opdat het grachtpeil lager gehouden kan worden bij inundatie van de Velserbroekpolder.
Locatie toegangsdam
Locatie tochtsloot
Locatie front
|
|
Duiker onder Zijkanaal C
Even ten noorden van de Drijvende Brug Zijkanaal C werd in 1895 een verbindingskoker tussen de Zuid-Spaarndammerpolder en de Houtrakpolder, aan weerszijden van het zijkanaal, gepland. Ook wel 'Hevel onder het Zijkanaal C' genoemd.
Het doel hiervan was om in geval het gemaal van de Zuid-Spaarndammerpolder "bij voorbeeld ten gevolge van 's vijands geschutvuur onbruikbaar mocht zijn geworden" de polders te kunnen verbinden.
Het bestuur van de Houtrakpolder had geen belang om hieraan mee te werken en maakte bezwaar. Omdat intern "onder geene voorwaarden" werd genoemd en de Genie geen antwoord met redenen heeft gehad, is het zeer waarschijnlijk dat de duiker nooit is aangelegd.
Locatie
|
|
|
|