Nieuwsbrief Website Stelling van Amsterdam, nummer 75
(24 november 2002)
Beste lezer,
Bij deze een nieuwe nieuwsbrief over de website Stelling van Amsterdam; een
onafhankelijk particulier initiatief zonder winst-oogmerk.
<https://www.stelling-amsterdam.nl/>
Deze nieuwsbrief is, met meer verwijzingen, ook te vinden op: <https://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/>
Daar is ook meer informatie over deze nieuwsbrieven, het aanmelden en het archief
te vinden.
Heb jij informatie die via deze nieuwsbrief aan geïnteresseerden gezonden kan worden? Stuur de informatie dan aan <e-mail adres vervangen door formulier>.
Tip: stuur de nieuwsbrief door aan anderen en vraag ze ook abonnee te worden.
In deze nieuwsbrief:
Zoals jullie gemerkt hebben zijn de laatste nieuwsbrieven niet op de website verschenen 'wegens werkzaamheden'. Maar niet alleen de nieuwsbrieven, ook andere wijzigingen, waaronder die welke behandeld zijn in de nieuwsbrieven, zijn nog niet op de website verwerkt. Ik zal een klein tipje van de sluier hierover oplichten.
De huidige opmaak van de website is ruim vier jaar oud en heeft de groei van de website steeds slechter kunnen volgen. Ook de technische zaken in de achtergrond konden verbeterd worden. Daarom is er de afgelopen weken aan een nieuwe opmaak met nieuwe technieken gewerkt en deze is ook door enkele personen getest. De nieuwe opmaak is rustiger en technisch gezien ook eenvoudiger te onderhouden en te wijzigen.
Bovendien moesten een aantal inhoudelijke zaken ook geregeld gaan worden. Zo
is gisteravond een overzicht van de bezetting uit 1924 opgenomen waarbij de
aantallen zijn gesplitst in officieren, onderofficieren, minderen/manschappen
en soms paarden. Bovendien noemde het overzicht ook het aantal manschappen dat
in de bijbehorende loods(en) logies kon vinden. In het overzicht en eerder gevonden
originele stukken is echter vrijwel altijd sprake van een 'artillerieloods'
terwijl we tegenwoordig vooral over 'genieloods' spreken - naar ik vermoed vanwege
het latere exclusieve gebruik en onderhoud door de genie. Ik ben daarom door
de gehele website 'artillerieloods' gaan gebruiken. En zo is bijvoorbeeld ook
'Linie van Amsterdam' vervangen door de naam 'Posten van Kraijenhoff'.
Het overzicht gaf de eerste mij bekende cijfers over diverse kazernes maar bovenal
over de Batterij aan de IJweg en de Batterij aan de Sloterweg. Bij Fort aan
Den Ham bleek dat in de loods één man meer kon slapen dan in het
fort zelf...
Van de inhoudelijke wijzigingen is een nieuwe omschrijving van elk fort de meest ingrijpende. Daar wordt vanaf vandaag aan gewerkt.
De nieuwsbrief zal de komende tijd gewoon blijven verschijnen, zodra er voldoende
informatie is. Het zal echter vaker gaan verschijnen omdat ik de nieuwsbrieven
minder lang wil maken zodat ze beter gelezen worden. In de contacten met diverse
lezers blijkt dat ze de meest interessante stukken over het hoofd zien.
Ook zullen er in de nieuwsbrief op de website foto's opgenomen gaan worden.
Rond 20 december zal de nieuwe versie in een speciale, luchtige en vrolijke
feestdagen-uitvoering op de website verschijnen. De verbeterde forten-omschrijvingen
zijn dan wellicht nog niet gereed. Maar op 3 januari - de vierde verjaardag
van de website - komt de echte, serieuze versie en hoop ik alle omschrijvingen
gereed te hebben.
Op beide genoemde data zal zeker een nieuwsbrief verschijnen om aandacht aan
de wijzigingen en feestelijkheden te besteden.
Via een uitzonderlijk geval van bedrijfsspionage kreeg ik inzage in een intern
document van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM). Het onderwerp is
de nieuwe vloot Boeing 777-200 passagier- en Boeing 747-400ER vrachtvliegtuigen
die binnenkort bij de KLM in dienst komt.
Onder het KLM-personeel is een prijsvraag gehouden om tot passende namen voor
deze nieuwe vliegtuigen te komen. Uit de vele voorstellen zijn twee categorieën
gekozen omdat ze "een internationaal karakter hebben, grootsheid uitstralen
en een cultuuraspect met zich meebrengen dat wij bij KLM graag uitdragen".
De vrachtvliegtuigen zullen daarom namen krijgen in de categorie 'VOC-schepen'
zoals 'de Eendracht' en 'de Leeuwin'. "Dat waren grote, typisch Hollandse
schepen die enorme hoeveelheden handelswaar verscheepten. De eerste echte vrachtcarriers
dus", aldus de argumentatie van de prijswinnaar.
De namen voor de passagiersvliegtuigen zullen tot de categorie 'Werelderfgoed'
gaan behoren. De eerste 777 zal 'Acropolis' gaan heten en de andere vliegtuigen
krijgen namen als 'Great Barrier Reef', 'Taj Mahal', 'Borobudur', 'Chichén
Itzá', 'Machupicchu', 'Kinderdijk', 'Stonehenge', 'Piazza del Duomo'
en 'Mont-Saint-Michel'.
De
KLM zou dus eigenlijk ook een vliegtuig 'Stelling van Amsterdam' moeten noemen,
zeker gezien hun oorsprong op het militaire vliegkamp binnen die stelling. Wellicht
organiseert de KLM een rondvlucht met een 777 over de Stelling??? :-)
Maar ik vermoed dat de naam 'Defence Line of Amsterdam' marketingtechnisch niet
goed in het gehoor ligt...
De campagne 'De Stelling op een vliegtuig' is inmiddels binnen de KLM begonnen. Andere KLM-ers die mee willen lobbyen kunnen per e-mail contact met me opnemen.
Jan
de Roos uit Westzaan is onlangs naar het Gemeentearchief
Zaanstad geweest. Zijn doel was om meer informatie te vinden over het gebouw
dat er niet uit ziet als een bunker maar het wel moet zijn. Op het adres Middel
4 in Westzaan moest volgens bronnen een BB-commandopost van de Kring Noord-Holland C aanwezig zijn.
Hij vond het bouwdossier uit 1955 waaruit inderdaad blijkt dat het gebouw inderdaad
de commandopost BB is. Er zit geen kelder onder maar de bovengrondse bouw heeft
dikke muren. Het interieur bestaat uit enkele ruimten: een wat grotere zaal,
keukentje, toilet en verwarmingsketel.
Weer een stukje recente Westzaanse geschiedenis boven water gekomen.
<http://www.zaanstad.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=67>
<http://www.forten.info/catalogus/bb/>
Guus Kroon van het Historisch Archief Muiden was zo aardig om te reageren op enkele zaken die ik noemde in de vorige nieuwsbrief over de luchtfoto's van de RAF:
"De verdiepte schuilplaatsen voor auto's langs de rijksweg bij Muiden zijn door burgers van Muiden onder dwang van de Duitsers aangelegd in de winter van 1944-1945, evenals twee tankvallen met een versperring op de kruin en de taluds van de Zeedijk beoosten Muiden en het aanleggen van 29 mitrailleurnesten met loopgraven in de berm van de Dijkweg. Deze zijn na de oorlog weer geheel verwijderd."
"Tenslotte nog even iets over het vierkante terrein beoosten Muiden. Hier heeft vanaf de middeleeuwen een boerderij gestaan genaamd Het Hofland. Deze werd aan het eind van de jaren vijftig verlaten en gesloopt. Een nieuwe boerderij met dezelfde naam werd gebouwd aan de Noordpolderweg, ten westen van de oude plek. De door jou geziene 'kraters' zijn misschien hooibalen of iets dergelijks."
Door storingen bij TV Noord-Holland in de 'kopieerstraat' ontving ik nu pas
een kopie van het programma Bree 14 met beelden van het bezoek aan Fort
aan de Nekkerweg. Mezelf zien en horen is vreemd maar het is inderdaad een
leuk item geworden. De achtergrondmuziek is het mooie thema van 'Een brug te
ver'. En de mopperende 'fortwachter' geeft goed aan hoe mensen een fort verschillend
kunnen beleven. Vooral zijn afsluitende woorden, toen wij er al niet meer bij
waren, waren tekenend: de publiciteit die we veroorzaakt hadden stelde hij in
het geheel niet op prijs. 'Maar ja, je kan niet alles tegenhouden.'
<http://www.rtvnh.nl/>
<https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/nekkerweg/>
Elke nieuwsbrief twee verwijzingen naar interessante websites:
- Cebephbie
Kpenocmu (Northern Fortress - Rusland/Finland) <http://www.nortfort.ru/index_e.html>
- Fort
Orange Project (Brazilie) <http://www.fortorangeproject.pro.br/>
Meer verwijzingen zijn te vinden op Forten Info <http://www.forten.info/>.
- Inmiddels is het bezoekaantal van de Nederlandse versie over 2002 boven het totaal van 2001 gekomen. Wederom een jaarrecord dus!
Met vriendelijke groet,
René Ros