Zuidfront / Front tusschen Pampus en het Haarlemmermeer |
||
|
Post nummer 1, de kustbatterij aan de Paardenhoek
|
|
|
Post nummer 2, de kustbatterij ZeeburgAangelegd in 1799, als post in de Linie van Noord-Holland. Opgeheven in 1828, overgedragen aan de gemeente Amsterdam en verdwenen. |
|
|
Post nummer 3, de kustbatterij bij Immetjeshorn
|
|
|
Post nummer 4, aan de Afloop van DiemenIn 1871 grotendeels vervallen. Opgeheven in 1926. Het bestond uit drie gedeelten: buitendijks en aan weerszijden van de afloop. In 1900 is er nog sprake van een revolverschietbaan op deze post. |
|
|
Post nummer 5, de kustbatterij op het Diemerbuitenveld
|
|
|
Post nummer 6 bij de DiemerdammersluisMet stenen beer in de Zeedijk. Later Kustbatterij bij Diemerdam. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten (Diemerdam). Heraangelegd in 1799, met stenen beer, als post in de Linie van Noord-Holland. |
|
|
Post nummer 7, op de Stammerdijk aan de vereniging van Gaasp en Gein
|
|
|
Post nummer 8, aan de Oosterzijdsche Watermolen (Geinbatterij)Later: Batterijen aan het Gein. Aangelegd in 1805-1810, in 1871 vervallen en opgeheven in 1959. |
|
|
Post nummer 9 op de Ringdijk van de Bijlmermeerpolder
|
|
|
Inundatiekade West-BijlmerpolderTussen Ouderkerk en de Bijlmermeerpolder was een inundatiekade aangelegd met daarop de Ouderkerkerlaan, later ook de Zwarte Weg genoemd en tegenwoordig de Burgemeester Stramanweg. Er schijnen nog enkele restanten van de kade aanwezig te zijn maar waarschijnlijk zijn deze rond 2000 verdwenen. |
|
|
Post nummer 10, de batterijen links en rechts van de Holendrecht of BullewijkTijdelijke versterking, evenals nabijgelegen Post aan de Voetangel, in november 1672 als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie aangelegd en later ontmanteld. Daarna in 1787 onderdeel van Patriotten (Bullewijk). Als Post van Kraijenhoff aangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1926. Noordelijke batterij is later gebruikt als Sectorpark Ouderkerk, afd. Materieel. |
|
|
Post nummer 11 de batterijen rechts en links van de Amstel bij Ouwerkerk [Ouderkerk] bij de HoogesluisAangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1922. Ook gebruikt als magazijncomplex. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten (Amstel, Ouderkerk). |
|
|
Post nummer 12 aan het Groote Loopveld te Ouwerkerk [Ouderkerk]Met (ruïne van) stenen beer in polderdijk. Aangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1926. |
|
|
Post nummer 13 aan het Groote Loopveld te AmstelveenAangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1919. De post bestond uit drie delen met aarden wallen waarvan twee ten noorden (1809) en ten zuiden van de Ouderkerkerlaan en een kleine derde meer westelijk. Bij de aanleg in 1915 van de spoorweg (Amsterdam - Uithoorn) is het noordelijk deel naar het oosten verplaatst en kwam het station en emplacement op de oude locatie. De wal van het oostelijk deel werd enigszins gedraaid. In 1921 is er op het noordelijk deel de Marechaussee Kazerne Nieuwer-Amstel gebouwd. Op het westelijk deel staat het voormalig postkantoor en het zuidelijk deel is een park en school. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten ('t Groote Loopveld). |
|
|
Post nummer 14 aan de Sluis te Amstelveen
|
|
|
Post nummer 15Bleef ontwerp. |
|
|
Post nummer 16 de Rijkeroorter voorpostLag nabij het latere Fort aan het Schiphol. In 1841 verkocht i.v.m. drooglegging van de Haarlemmermeer en vergraven. |
|
|
Post nummer 17 de redoute van RijkeroortIn 1841 verkocht i.v.m. drooglegging van de Haarlemmermeer en vergraven. |
|
|
Post nummer 18 aan de Vinkenbrug oostelijk van de Diemen links en rechts van de MuidertrekvaartAangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1923. De noordelijke batterij is gerestaureerd in 1998, de zuidelijke batterij is in 1933 vergraven voor benzinestation De Blokhut. Een klein derde perceel lag buitendijks in De Diemen ten zuiden van de trekvaart. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten (Vinkenbrug). |
|
|
Post nummer 19 bij Vierhuizen aan de WeespertrekvaartIn 1871 "in zeer vervallen toestand". Opgeheven in 1926. Het bestond uit drie gedeelten: één buitendijks en twee terreinen binnendijks. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten (Weesper Tolhek). |
|
Woning Lange StammersdijkVan de Posten van Kraijenhoff was nog één houten (kringenwet?)woning bekend. De woning bevond zich nabij Post nummer 19 bij Vierhuizen aan de Weespertrekvaart aan de Lange Stammersdijk bij Diemen. Volgens de bewoners is het rond 1900 op de post gebouwd en in 1939 verplaatst naar de huidige locatie. Gesloopt in 2007. |
||
|
Post nummer 20 op de Landtong de SniepIn 1871 geheel verzonken en opgeheven in 1926. |
|
|
Post nummer 21 bij het WeespertolhekAangelegd in 1806-1810 en geherprofileerd in 1868. Bestond nog in 1871, opgeheven in 1926. Locatie eerder ook onderdeel van Patriotten (Weesper Tolhek). |
|
|
Post nummer 22, de batterijen bij de Duivendrechtsebrug
|
|
|
Post nummer 23 voor het Kalfje, rechts en links van de AmstelBleef ontwerp. |
|
|
Post nummer 24 de Redoute bij het Kleine Loopveld aan de AmstelveenschewegBleef ontwerp. |
|
|
Post nummer 25 nabij het KarnemelksgatBleef ontwerp. |
|
|
Fort in de Laander- en WestbijlmerpolderAangelegd in 1868 en opgeheven in 1919. Doel: "accessen langs de Bijlmer Ringvaart en den Rhijnspoorweg te verdedigen". Gebastionneerde aarden omwalling waarin een bomvrije kazerne was gepland. Bij het aanbrengen van de gronddekking op de kazerne schoof het van de paalfundering af. De kazerne werd in ca. 1870 tot 2 meter onder maaiveld opgeruimd en het fort is in 1968 geslecht voor het bouwrijp maken voor stadsuitbreiding. Voor het gebruik als sectorpark waren enkele loodsen en een beheerderswoning op het terrein gebouwd. Ook gebruikt als Sectorpark Ouderkerk, afd. Munitie. Zie Historische kalender. |
|
|
|
|
Noordfront | Westfront |