Nieuwsbrief 256Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam, nummer 256 Een nieuwsbrief over militair erfgoed in de regio Amsterdam. Deze nieuwsbrief is, met illustraties, ook te vinden op: Heb jij informatie die via deze nieuwsbrief aan ge-interesseerden gezonden kan worden? Stuur de informatie dan aan <e-mail adres vervangen door formulier>.
|
InhoudIn deze nieuwsbrief:
Hierboven staat achter de artikelen, indien van toepassing, welke gemeente het betreft.
|
InleidingDeze bomvolle en wederom gevarieerde nieuwsbrief begint met een belangrijke huishoudelijke mededeling over de webserver. Daarna helaas weer een artikel over een gesloopt stukje Stelling, deze keer van het monument Fort benoorden Spaarndam. Overigens is het op 7 december as. precies 10 jaar geleden dat de Stelling als Werelderfgoed werd ingeschreven. In dit dichtbevolkte en volledig geplande landschap blijk je toch nog leuke ontdekkingen in het veld te kunnen doen, zo bewijzen twee artikelen over Muiden en Beverwijk. Ook het archief levert leuke inzichten op, deze keer over de provincie en een fort en kazematten in de jaren 1930. Tenslotte een artikel over een boek over het Hembrugterrein. Reageren op deze nieuwsbrief kan op het Stelling Forum: https://forum.stelling-amsterdam.nl/ René Ros
|
Webserver veroudertAchter de schermen is een ontwikkeling gaande waarover de meelevende gebruikers geïnformeerd mogen worden.
|
Weer stukje werelderfgoed verdwenenFoto 2006: Henk Boonstra. Het Zijkanaal B bij Spaarndam moet een nette woonwijk worden, vinden provincie en gemeente Velsen. Minimale nutsvoorzieningen voor legale woonboten in plaats van de huidige vrijstaat. Daarbij is ook weer een stukje Stelling van Amsterdam verdwenen. Henk Boonstra van de Stichting Krayenhoff meldt dat de oude steiger van het Fort benoorden Spaarndam (zie foto rechts) de afgelopen weken is 'opgeruimd' (zie foto hieronder). Het was de laatste steiger die nog bij de forten lagen en die ze ooit allemaal hebben gehad. Of er wellicht een replica komt is onbekend. Het gerucht gaat dat de steiger door de provincie van de provinciale monumentenlijst is afgehaald. Als dat het geval is, is dat weer een reden om te zorgen dat alle onderdelen van de Stelling een rijksmonument worden. Zodat een andere instantie dan de provincie, die ook andere belangen heeft, de belangen van het monument afweegt. Bovendien is de status van provinciaal monument niet de hoogst mogelijke bescherming, en dat was toch een eis voor de status van Werelderfgoed? Fort benoorden Spaarndam: <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/spaarndam-noord/>
|
Afslag PiramideHier in het westen van het land is elke hobbel in het terrein met een bedoeling door mensen aangelegd. Al langer zat ik dan ook met verbazing te kijken naar een schijnbaar doelloos heuveltje bij de afslag Muiderslot/Muiderberg van de snelweg A1 in de richting Amersfoort. De prikstok was er al eens gestuit op een egale plaat beton en het was tijd het ding eens nader af te tasten en op te meten. Onder grote belangstelling van langsrijdende automobilisten (heeft iemand me herkend en getoeterd?) ging ik met prikstokken en meetlint in de weer. De oostzijde van het beton bleek steil te eindigen maar de zijkanten lopen schuin af. Het geheel is met een laagje van 10-20 cm grond en gras afgedekt. Uit een oude luchtfoto was al duidelijk dat hier de mitrailleurkazemat Muiden Midden en een piramide stonden. Voor de aanleg van de huidige snelweg lag de piramide ten zuiden van het Uitwateringskanaal van het Naardermeer. Bij de aanleg van de snelweg en de brug over de Vecht is dat kanaal verlegd en kwam de piramide blijkbaar in het dijklichaam van de snelweg terecht. Alleen het dak steekt boven het maaiveld uit en is met een laagje grond afgedekt. Kazematten Muiden: <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/muiden-kazemat/>
|
Aarden Batterij in Sint AagtendijkDe Sint Aagtendijk vormt de hoofdverdedigingslijn tussen Fort bij Veldhuis en Fort aan de St. Aagtendijk. De dijk wordt bij Beverwijk door de snelweg A9 doorsneden en ze lopen over enige afstand parallel maar wijken steeds verder van elkaar. Een wandeling over de dijk geeft het vreemde gevoel even buiten de moderne drukte te staan, met enerzijds de stille akkers en anderzijds de wegen en woningen. Alhoewel het niet duidelijk is of je van het Hoogheemraadschap nou wel (trapjes bij hekken) of niet (bordjes ontbreken) over de dijk mag lopen, heb ik dat op een herfstdag toch maar gedaan. Doel was eigenlijk om, met de korte begroeiing, te kijken of de Duitse loopgraven in de dijk nog te herkennen zijn (zie 'Vordere Wasserstellung - Omgeving Beverwijk' in Nieuwsbrief 232). De dijk is nogal onregelmatig gedeukt en een patroon heb ik er niet in kunnen herkennen. Behalve dan wellicht die ene lange geul overlangs de dijk, vooral herkenbaar door de vochtminnende brandnetels erin. St. Aagtendijk: <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/st-aagtendijk-linie/>
|
Fort slopen en kazematten bouwen voor wegenHet kan verkeren. Tegenwoordig zegt de provincie Noord-Holland zich actief in te zetten voor het behoud van forten, liniewallen en kazematten. Archiefstukken in het Noordhollands Archief laten drie voorbeelden uit het verre verleden zien van heel andere houdingen. Bijvoorbeeld het Fort aan het Schiphol (zie foto rechts). Uit de stukken in het archief 'Provinciale Waterstaat, Provinciale Wegenplan' blijkt dat dit fort met het terrein in 1931 is geruild tegen grond in de Bovenkerkerpolder. Het Rijk stond het fort af aan de provincie en kreeg er een stuk terrein voor terug waar ze in 1939 het nog aanwezige magazijn Bovenkerkerpolder op bouwden. Ook in 1931 werd de Liniewal beoosten Fort bij Veldhuis doorsneden, volgens het archief 'Provinciale Waterstaat 1911-1942'. Door het maken van deze verbindingsweg tussen de Zaanlandse Communicatieweg en de Militaireweg nabij het Fort bij Veldhuis werd de weg tussen Heemskerk en Assendelft verkort en bovendien verbreed. Elders zorgde het Provinciale Wegenplan juist voor de bouw van nieuwe kazematten en de provincie moest voor de bouwkosten opdraaien. De nieuwe weg Amsterdam - Hilversum moest door de kazematten Keverdijk, Uitermeer en Hinderdam worden afgesloten en (volgens archief 'Provinciaal Bestuur, 1851-1943') de 100.081,97 gulden (vergl. 817.600 euro nu) kwam uit het provinciale Wegenfonds. De kazematten Overmeer, Kijkuit (zie foto links) en Vreeland werden betaald met 54.944,54 gulden uit het Wegenfonds en 51.107,65 gulden van het Crediet voor het Hilversumsch Kanaal. De bedragen werden overgemaakt naar Postrekening nr. 1: 's Rijks schatkist. Fort aan het Schiphol: <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/schiphol/>
|
Boek over het HembrugterreinWie zou verwachten dat een boek over het Hembrugterrein alleen over het verleden gaat, vergist zich. Het is slechts een van de vier hoofdstukken in het boek 'Het Hembrugterrein – verleden, heden, toekomst' die in grote stappen naar het volgende hoofdstuk 'Heden' gaat. Om na een hoofdstuk met hedendaagse foto's van Ge Dubbelman, naar de 'Toekomst' te gaan over de vele plannen die er gemaakt worden. Initiatiefnemers en auteurs van de publicatie zijn Ellen Holleman en Remco Reijke. Zij maken ook deel uit van de Stichting Nieuw Hembrugterrein die in 2006 werd opgericht om het publieke debat over de toekomst van het voormalige Defensieterrein te stimuleren. In het boek staan vele fraaie historische foto's, moderne foto's en toekomst schetsen. Bovendien komen er een viertal persoonlijke verhalen in voor over mensen die iets met het terrein te maken hebben. 'Het Hembrugterrein – verleden, heden, toekomst': <http://uitgeverij-noord-holland.nl/nl/leeg-08.aspx>
|
Overig- Het toegangshek van Kamp Zeeburg is recent gesloopt en afgevoerd. <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/zeeburg/> - Een foto van Fons Brasser van het Fort bij Hoofddorp, met de Luchtwachttoren op het dak: <http://www.forten.info/cgi-bin/fotoalbum/emAlbum.cgi?c=show_image;p=Stelling_van_Amsterdam/Overig;i=0;img=hoofddorp-kld.jpg> (Met dank aan Fons Brasser.) - Nog meer foto's van het onderste station en schuilkelder van metrostation Weesperplein, helaas niet mijn Foto's: <http://www.motordigitaal.nl/Urban/weesperplein/index.htm> (Met dank aan Jeroen Bruintjes.) - Foto-verslag van een fietstocht langs de forten: <http://home.hetnet.nl/~cornelis.h.dejong/> (Met dank aan Kees de Jong.) - Een website over de Haarlemmermeerspoorlijnen die in het Zuidfront een belangrijke rol speelden als acces en voor transport: <http://home.tiscali.nl/haarlemmermeerspoor/>
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Documentatiecentrum Stelling van Amsterdam. De redacteurs en auteurs aanvaarden geen aansprakelijkheid, op welke wijze ontstaan, door het gebruik van de inhoud van de website, nieuwsbrief of andere publicatie, door welke persoon en voor welk doel dan ook. Wij hebben ons best gedaan om alle rechthebbenden op deze website / nieuwsbrief te achterhalen. Eenieder die meent dat zijn/haar materiaal zonder voorafgaande toestemming hier is gebruikt, verzoeken wij om zich tot ons te wenden. Bij gebruik als bron voor publicaties en andere uitingen is bronvermelding verplicht en tevens wordt deskundige begeleiding, door bijvoorbeeld de redacteur of auteur, aanbevolen. In de nieuwsbrieven weergegeven meningen zijn een deel van een column of strikt persoonlijk tenzij expliciet anders is aangegeven. 'Majoor Van Hall' en 'Soldaat Troelstra' zijn fictieve militairen uit het verleden die dienen als pseudoniemen voor verschillende personen. Activiteiten zoals rondleidingen worden mogelijk door andere partijen georganiseerd en de verantwoordelijkheid voor inhoud, uitvoering e.d. ligt geheel bij de betreffende partij. De inhoud van een nieuwsbrief wordt na publicatie niet meer gewijzigd en kan later onjuist zijn gebleken of niet meer van toepassing zijn. De auteursrechten berusten bij René G.A. Ros tenzij anders is aangegeven. |